Ze vroegen arbeid, er kwamen mensen

door Shirley Brandeis

Nieuw-West - Het vuile werk mochten ze opknappen, de Marokkaanse migranten. Maar erbij horen hebben ze nooit gedaan. Dat doet wat met een mens. Vertellen werkt helend en dus vertelden zestien Marokkanen hun verhaal, door welzijnsstichting Impuls en Stichting de Driehoek - met foto's - gebundeld in een boek. Vorige week woensdag nam stadsdeelvoorzitter Achmed Baadoud (zoon van een Marokkaanse migrant) het eerste exemplaar in ontvangst.

'Je kunt je wel Marokkaan voelen. maar als de Marokkanen in Marokko vinden dat je er niet meer bij hoort. dan voel je je ook minder Marokkaan. En als je hier door Nederlanders niet als Nederlander wordt gezien, dan weet je ook dat je je nooit helemaal als een Nederlander gaat voelen." Ali Ben Abdellah (1950) vertelt openhartig over zijn beweegredenen om als jongeman de Middellandse Zee over te steken. Over zijn ervaringen, frustraties (neem het laaggeschoolde en slecht betaalde werk), over de contacten met Nederlandse mensen. En over de poging tot terugkeer die hem niet de toekomst bracht die hij wilde. Die toekomst lag en ligt in Nederland. Waar hij een Nederlandse Marokkaan is en blijft.

Meer klachten
En zo zijn er nog veel meer Marokkaanse migranten met een verhaal. Met een vaak nog niet eerder vastgelegde geschiedenis. Impuls nam samen met de Hogeschool van Amsterdam twee jaar geleden het initiatief tot een onderzoeksproject waarbij Marokkaanse migranten van de eerste generatie hun ervaringen met anderen konden delen. Uitgangspunt: door het delen van ervaringen zou het (lichamelijke en psychische) welbevinden van de groep vergroot worden. Geen overdreven luxe, stelde Fred Martin van Stichting de Driehoek vorige week tijdens de boekpresentatie in mannencentrum Daadkr8 in Osdorp. Uit cijfers blijkt dat allochtone ouderen drie keer meer klachten hebben dan autochtone. ''Met het project hoopten we het isolement van deze mannen te doorbreken en herkenning en wederzijds begrip te creëren. Iets wat het algeheel welzijn kan bevorderen.''

Rode draden
Het was een hoge ambitie, gaf Martin toe. Alleen al het vinden van Marokkanen die hun verhaal wilden toevertrouwen aan socioloog Pieter Rings was een opgave. Het lukte, mede door Rings doorzettingsvermogen - hij bracht heel wat uren door in buurthuis ''t Geeltje in Slotervaart. En dat leverde unieke, persoonlijke verhalen op. waarin duidelijke rode draden te zien zijn. Allen waren ze nieuwsgierig naar werken in het buitenland. Allen twijfelden over terugkeren. Allen tonen zich nu ook gelaten over de verharding in het migratiedebat in Nederland.

Leerstof
Stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud aaide het boek, dat hij uit handen van Impuls-voorzitter Grada Blok kreeg. "Ook mijn vader kwam in de jaren zeventig naar Nederland." Baâdoud ziet het boek vooral ook als leerstof voor de jeugd. "Zij kennen vaak niet de geschiedenis van hun ouders en grootouders. Beseffen niet dat zij dankzij die stap in Nederland opgroeien. In dit boek kunnen zij lezen hoe het is gegaan."

Ze vroegen arbeid, er kwamen mensen (148 pagina''s, met illustraties). Uitgever: Stichting de Driehoek. Prijs: EUR 12,90. ISBN 978-9490586-03-4. Te bestellen via www.stichtingdriehoek.nl. Te koop bij Meck en Holt aan Tussen Meer 48 (Osdorp) en De Nieuwe Boekhandel aan de Bos en Lommerweg 227. Vanaf 15 oktober ook bij het Van Eesterenmuseum. dat dan geopend wordt aan de Burg. De Vlugtlaan 125 (Slotermeer).

Westerpost, 6 oktober 2010