Liedjes over Nieuw-West op cd

Nieuw-West heeft nooit zo tot de muzikale verbeelding gesproken. Over de Jordaan waren liedjes in overvloed, maar over de Westelijke Tuinsteden? Gezien de vele negatieve berichtgeving leek het eerder een buurt om over te zeuren dan om over te zingen.

Tien jaar geleden kwam daar verandering in. Zanger Jan-Paul van Spaendonck nam samen met Fred Martin, voormalig wethouder van Slotervaart en voorzitter van Stichting de Driehoek, het initiatief tot een muziektheatervoorstelling. Dat werd de folk-opera ''Nieuw-West''. Daarin waren zestien vers gecomponeerde liedjes over Nieuw-West opgenomen. De muziek werd op CD vastgelegd en ging een eigen leven leiden. Nieuw-West had voortaan een stem. Wegens het succes verscheen vijf jaar later een vervolg: ''Het Monster van de Sloterplas''.

En nu is er dan een derde schijf toegevoegd aan de tuinstedelijke discografie. De liedjes uit de voorstelling ''Ze vroegen arbeid, er kwamen mensen'' die in september in de Meervaart op de planken werd gezet door het Tuinstadtheater zijn op CD uitgebracht.

Het betreft een liefdevol verzorgde live-registratie, gestoken in een mooi uitgevoerd hoesje. Al luisterend komt de voorstelling weer tot leven.

De CD kost € 9,90 en is te bestellen via Stichting de Driehoek, www.stichtingdriehoek.nl.

Stadsblad de Echo van 12 december 2012