Ze vroegen arbeid, er kwamen mensen

door Elbert van Duikeren

Onder deze titel zijn de levensverhalen van 16 Marokkaanse emigranten, mannen, gebundeld in een boek dat eind september in het mannencentrum "Daadkr8"is gepresenteerd. Een verslag hiervan heeft u in de Westerpost kunnen lezen. Eén van de 16 verhalen heet "Op zoek naar een andere toekomst." Het is verteld door M.H. El Affari. Hij heeft zijn toekomst uiteindelijk gevonden bij Eigenwijks in de functie van beheerder buurtruimte Thorn Prikkerstraat 23. Ik ken hem als mijn collega Mohammed en heb een gesprek met hem gevoerd nadat ik zijn verhaal met veel belangstelling had gelezen. Mohammed werd geïnterviewd door Pieter Rings, socioloog. Pieter was op zoek naar oudere Marokkaanse mannen die hij in het kader van een door Impuls gestart project wilde benaderen voor een interview. Lieke Mensink, voorzitter Eigenwijks, wist er wel een aantal te noemen, waaronder Mohamed El Affari.

Zo is het gekomen dat Mohamed in de maand mei een open gesprek met Pieter Rings had. Hij had al wel eens stukjes van zijn levensverhaal aan deze en gene verteld, maar nooit het geheel. En dat vond hij leuk, of beter gezegd belangrijk. Zijn levensverhaal is nu voor iedereen te lezen, ook voor zijn kinderen. Daar is het nog niet van gekomen, want Mohamed heeft het boek sinds vorige week in handen. Hij kon niet bij de presentatie van het boek op 29 september aanwezig zijn wegens voorbereiding van zijn bezoek aan zijn dochter in Londen. Pieter is het boek persoonlijk komen brengen naar zijn werkplek.

Mohamed bereidt zich nu voor op de vele vragen die de kinderen zullen gaan stellen. Ook voor ons, collega''s van Mohamed, is het een belevenis om zijn levensverhaal nu te lezen, althans zo heb ik het ervaren.

En eerlijk is eerlijk, ook de andere 15 verhalen zijn het zeer de moeite waard om het boek aan te schaffen. Dat kan bij de Stichting de Driehoek, Cor Hermusstraat 41, 1065HK Amsterdam of via de website www.stichtingdriehoek.nl. Het kost 12,90 euro.

pagina "Eigenwijks" in de Westerpost van 27 oktober 2010